DesiranHati

Hati dan Akal Perlu DiSatukan

TANGGUNGJAWAB

hidup manusia di atas muka bimu allah ini bukan sekadar untuk menghabiskan sisa2 kehidupan sahaja tetapi harus menjalankan tanggungjawab sesama insan yang lain. menjadi khalifah kepada seluruh umat manusia. itu sebenarnya tanggungjawab dan tugas manusia. sesiapa yg lupa harus diingatkan.jgn memerlukan pertolongan haruslah ditolong, dengan ikhlas.suma ini nescaya akan mendapat ganjaran dari Allah. jgn kita kedekut untuk memberi pertolongan kepada sesama manusia.
oleh itu jangan dipersoalkan kemahuan insan lain untuk membantu.itu hanya kerana ingin menjalankan tanggungjawab sesama insan sahaja.
begitu juga dengan kita.kita hanya ingin membantu untuk menyelesaikan masalah yg dihadapi.memberi saranan kepada tindakan yang perlu diambil.
kita tidak pernah meminta balasan dengan apa yg kita telah berikan.kita pun dah lupa dengan apa yg kita dh buat.ini kerana kt tidak mahu jaadikan itu sebagai alasan kita telah berbuat baik dgn org.kita hanya akan merasa dihargai kalau apa yg kita sarankan itu diterima dan diguna pakai.kita juga merasa bangga kalau masalah dapat d selesaikan.itu sudah cukup bagi diri ini.
sekiranya tak dapat d selesaikan maka kita akan terus berfikir untuk mencari jalan bagi menyelesaikannya.tuhan itu adil dan sentiasa memberi kita daya pemikiran untuk tujuan yang baik.
jangan sesekali menganggap bahawa segala masalah dan kejadian yang berlaku itu merupakan beban bg kita.kt x pernah menganggap sedemikian pun.malah kt suka sebab ada insan yang masih memerlukan kt dalam masa kesusahan.selagi kita dperlukan,kita akan terus membantu.
mungkin juga ini adalah amanah tuhan. kt tau hati awk mcmana.adalah tidak adil untuk kita menghukum awk dengan apa yg telah berlaku.kt tau isi hati awk.lg pun kt x sampai hati meninggalkan awk dalam keadaan awk mengalami pelbagai masalah.
cuma satu sahaja yg ingin kt pinya,jgn diungkit tentang apa yg kita dh buat.ttg pertolongan yg kt beri. suma itu hanya seperti debu di pdg pasir.pertolongan serta bantuan yang tidak membawa apa2 makna.hanya pertolongan kecil sahaja.
kt juga meminta supaya tlg bercakap benar tentang apa yh perlu. itu sahaja yg kt perlukan

24 November 2009 - Posted by | Uncategorized |

1 Komen »

  1. THANKS 4 EVERYTHING

    Komen oleh aisyah | 24 November 2009 | Balas


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: